پنج روش برای تاب آوری و غلبه بر ناملایمات زندگی

هیچوقت فراموش نکنید که تاب‌آوری یا قدرت ذهنی هرگز به این معنی نیست که همیشه حال خوبی داشته باشید. اینکه همیشه حال خوبی داشته باشید لزوما ظرفیت روانی بالایی ندارید، ظرفیت روانی شما زمانی بالا میره که یاد بگیرید چطور با احساس بدی که دارید کنار بیایید.
مطلب امروز با الهام از مقاله‌ای با عنوان five ways to build resilience and conquer adversity تنظیم شده است.
5روش تاب اوریراههای افزایش ظرفیت روانی:
۱) به چیزی بیشتر از خودت بها بده!
وقتی در بحران روی خودمون تمرکز داریم، موجود آشفته و مضطرب میشیم ولی وقتی که روی دیگران متمرکز میشیم، ورای ترسمان رفتار می‌کنیم.
پس نکته اول؛ اینقدر فکرتان را مشغول شرایط نکنید، وقتی مدام نگران اخراج شدن از محل کار باشید تبدیل میشید به  موجودی مضطرب, ولی وقتی هدف شما پیشبرد اهداف شرکت باشه تبدیل میشید به آدمی خلاق!
2) روی چیزهایی که تحت کنترل تو هستند تمرکز کن.
 هم خبر خوب و هم خبر بد! خبر بد اینکه شما هیچ کنترلی روی زندگی ندارید، نمی‌تونید تعیین کنید کی چی بگه یا چی کار کنه. یه جورایی تو این دنیای پر هرج و مرج هیچ چیزی رو نمی‌تونید کنترل کنید. اما خبر خوب ، چیزی روکه از بقیه چیزها مهم‌تر هست و می‌توانید مدیریت کنید، اونم چیزی نیست جز افکارتون!
 یادتان باشد همیشه می‌توانید افکارتان را کنترل کنید.
به قول بودا Buddha وقتی با یک تیر زخمی میشید، انگار دوبار زخمی شدید. اولین جراحت، فیزیکیه، تیر پوستتون رو زخمی می‌کنه و خون میاد. اما دومین جراحت، باورها و افکار ما درباره زخمی که برداشتیم هست. فکر می‌کنیم چقدر خوب میشد زخمی نمی‌شدیم، کاش هیچ وقت این اتفاق نمی‌افتاد و دقیقا به خاطر همین افکار رنج می‌کشیم. جراحت دوم کاملا ذهنی و اختیاری ست!
درست است که نمی‌توانید رنج خود رو کنترل کنید، اما می‌توانید فکری که درباره رنج می‌کنید را مدیریت کنید.
 درد غیر قابل اجتناب است اما رنج فقط در ذهن شماست.
3) خوش‌بینی _ بدبینی 
Marcus Aurelius یکی از مهمترین امپراطوران رم معتقد بود، وقتی صبح‌ها از خواب بیدار میشید با خودت بگو امروز با آدمهایی سر و کار دارم که ناسپاس، سرکش، ریاکار و حسود هستند. ایشون معتقد بودند که آدم باید خودش را برای بدترین شرایط ممکن آماده کند، اینطوری دیگه هیچ چیزی به نظر سخت نمی‌رسد.
حقیقت جالبی پشت این حرف است. در حالیکه خیلی مهم است نسبت به چیزهایی که در کنترلتان هستند خوشبین باشید، به همان اندازه هم مهم است نسبت به دنیای بیرون و چیزهایی که تحت کنترلتان نیستند بدبین باشید. در این حالت انتظار هر چیزی را در زندگی داریدو هیچ وقت از مواجهه با اتفاقات بد شوکه نمیشوید.
4) مازوخیست درونت رو پیدا کن
 واقعیت تلخ درباره ذات انسان این است که همان قدر که تشنه احساسات خوب هستیم، انگار بخشی از وجود ما رنج را دوست دارد. می‌دونید چرا؟ چون سختی‌ها به زندگی ما معنی میدهند و ما احساس قوی بودن می‌کنیم.
۵)  هرگز تنهایی رنج نکش!
برقراری روابط معنادار مثل سرمایه‌گذاری هستند. هر چقدر بیشتر بکارید بیشتر برداشت می‌کنید. روابط عمیق به زندگی معنا میدهند و به سلامت روانی و افزایش ظرفیت تحمل شرایط سخت و در واقع تاب‌آوری کمک می‌کند. به یک شبکه قوی از دوستان نیاز دارید، چون هرگز نمی‌تونید پیش‌بینی کنید زندگی چه زمانی با شما سر لج پیدا می‌کند. وقتش که برسد به آدمهایی نیاز دارید که هوای شما رو داشته باشند و تنهاتون نذارند.

برای خواندن متن کامل این مقاله روی لینک زیر کلیک کنید:

https://markmanson.net/resilience 

مرکز مشاوره و روانشناسی آبان 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست