مهارت کنترل خشم

1_ خودآگاهی هیجانی

درست است که وقتی ما در یک موقعیت خشم برانگیز قرار میگیریم امکان دارد که عصبانی شویم ولی اینکه آگاهی داشته باشیم که عصبانی هستیم,نقش بسیار مهمی در کنترل کردن خشم ایفا میکند. این مرحله را آگاهی هیجانی می گویند

منظور از خود آگاهی هیجانی, این است که فرد به احساسات و هیجانهای خود در موقعیتهای مختلف آگاهی داشته باشد. نحوه عمل خود آگاهی هیجانی :

_ با گفتار درونی حالت هیجانی را در خود تشخیص میدهیم:

من در حال حاضر عصبانی هستم. _

_ من هم اکنون احساس میکنم که ناراحت شده ام.

_ من احساس خشم میکنم.

ما با گفتن این جملات,مانع این میشویم که خشم, کنترل مارا بدست بگیرد,چون خشم دارای ویژگیهای فیزیولوژیکی و عصب شناختی بسیار دقیقی ست که براحتی میتواند تفکر منطقی مارا تحت کنترل خود بگیرد.

 2_ افکار ناکارآمد

دلیل عمده عصبانیت وخشم, دیگران و برخوردشان یا محرکهای بیرونی نیست, بلکه افکار ناکارآمد و منفی ماست که موجب میشود خشم, به عصبانیت تبدیل شود

نمونه افکار ناکارآمد: ” همیشه همه افراد باید صحیح با من رفتار کنند”

ما با شناخت این افکار ناکارآمد میتوانیم راحتتر دلیل عصبانیت خود را شناسایی و کنترل کنیم.

3_ پیش بینی

سومین روش برای خنثی کردن خشم در طول زمان پیش بینی است

ما با تجربه و آموزش, یاد میگیریم که چگونه از خطرهای احتمالی احتراز کنیم. (مثلا همه ما میدانیم که احتمال تصادف وقتی چراغ خطر قرمز است بسیار بالاست)

ما با پیش بینی,علاوه بر اینکه خود را در معرض موقعیتهای خشم برانگیز قرار نمیدهیم, بلکه آمادگی لازم جهت مواجهه با آنها را نیز در خود ایجاد میکنیم .

لازم به ذکر است وضعیت های جسمانی زیر پیش بینی کننده های بروز خشم و عصبانمیت در افراد هستند:

> خستگی

> گرسنگی

> تغییرات هورمونی که در دوره های بلوغ,عادت ماهیانه و زایمان رخ میدهد.

> دردهای مزمن یا حاد

> وابستگی جسمانی یا روانشناختی (اعتیاد به مواد,الکل و …)

4_ تخلیه احساسات منفی

یکی از روشهایی که باعث میشود تحمل موقعیتهای خشم برانگیز در فرد افزایش یابد,کم کردن اثر احساسات منفی و خشمگینانه است. اینکه هرکدام از ما درحال حاضر نسبت به موقعیتهای خشم برانگیز گذشته زندگی خود چه احساسی داریم و این احساس,چه تاثیری برما میگذارد,عاملی ست که در توانایی خنثی کردن خشم های فعلی موثر خواهد بود.

مهارت کنترل خشم | کمپ ترک اعتیاد

 

نویسنده: حانیه حق نگهدار  برگرفته از سخنان دکتر فاطمه حسنی

مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی آبان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست